Historik

Saxdalens manskör  bildades 1981 av några entusiastiska sångare i Saxdalens Idrottsförening. Efter hand har kören stigit ur det interna och lokala föreningslivet och framträtt på offentliga konsertestrader. Kören har ett 35 tal medlemmar och har blivit ett välkänt och uppskattat inslag i Västerbergslagens musikliv. Den har ofta medverkat i Riks- och Lokalradion. Den har medverkat vid festivaler som Musik vid Siljan och Falun Folk- och Musik Festival. Den har gjort framgångsrika turnéer i Sverige och utlandet.

Sitt stora genombrott fick kören med sångspelet HELGDAGSKVÄLL VID TIMMERKOJAN som hade premiär på DAN ANDERSSONS 100-årsdag den 6 april 1988. Sångspelet har framförts mer än 170 gånger sedan starten på många platser i landet från Kramfors i norr till Ängelholm i söder, även på Gotland. Turnéer har även gjorts i Danmark, Finland, Norge och USA.

Efter Dan Anderssons verk följde en tid av funderingar kring nästa spel. Vi framförde under denna tid en mängd olika sånger, som till största delen arrangerades av Roger Broberg.

Repertoaren har successivt utvidgats och omfattar bland annat visor, jazz, operett och musical.

En ny sorts framgång har kören noterat 1992 med sitt program VI MÖTS IGEN PÅ ANNAS CAFÉ som presenterar visor, schlagers och jazzlåtar från beredskapstiden på 40-talet i scenisk inramning med lokalfärg och tidstypisk atmosfär.

Till julen samma år hade kören även premiär på en annorlunda produktion:
JULKUL och mer än så..

En omväxlande och ovanlig julkonsert med skoj och allvar, traditionella julsånger och tokroliga upptåg, musikallåtar och folkmusik.

plats1

I mars 1995 i Cassels Grängesberg hade kören premiär på en annorlunda konsert med namnet PLATS PÅ SCEN.

En helaftonsföreställning med musik från opera, operett, musical, revy m.m. Körens ständiga kvinnliga sångsolist Kerstin Ståhl samt Åke Lundeberg i rollen som konferencier har stor del i att PLATS PÅ SCEN blivit en framgång för kören.

plats2

I augusti 2005 gjordes en filminspelning av sångspelet HELGDAGSVÄLL VID TIMMERKOJAN. Inspelningsplats vid Bränntjärnstorpet i Grangärde finnmark – där Dan Anderssons far växte upp. Filminspelningen finns att tillgå på DVD och VHS (video).

Nils Ferlin i ord och ton. Vi berättar om Nils Ferlins liv och sjunger hans sånger. Vi har en solist med och har en kompgrupp till de olika sångerna. Premiär 1 augusti 2013 i Saxdalens Folkets hus och det har blivit hittills 17 föreställningar och en CD är även inspelad.

Under hela sin verksamhet har kören haft en entusiastisk och stimulerande ledare i Roger Broberg som också svarar för merparten av de specialskrivna arrangemangen.

I körens led finns en rad goda musiker – inte minst spelmän med riksspelman Olle Wallman i spetsen.