Ferlins liv och dikt med manskören
Saxdalens manskör, med sångsolist Heidi Baier, lockar nästan alltid storpublik med sin föreställning Nils Ferlin i ord och ton. Inget undantag när man på onsdagskvällen avslutade årets serie Musik i sommarkväll i Grängesbergs kyrka.
Kören sjöng som vanligt vackert och manligt, Heidi Baier var lysande och sjöng med säkerhet och utstrålning både med kören och i solonummer. Lars Trygg understödde med sitt fina klarinettspel.
Roger Broberg inte bara dirigerade och ackompanjerade på gitarr (sjöng även dikten Goggels) utan stod här och där i programbladet bland tonsättare som Lille Bror Söderlund, Tor Bergner och Gunnar Turesson. Berättare var Kjell Nyquist, Lasse Persson och Anders Pryd.
Föreställningen framfördes första gången i Saxdalen under Dan Anderssonveckan för två år sedan och har blivit en följeslagare för den eminenta manskören. Kören är annars mest känd för caféföreställningar och sångspelet Helgdagskäll vid timmerkojan, det senare om Ludvikabyggdens mest kände och älskade skald Dan Andersson.
Långt över hundra personer i kyrkan applåderade varmt och länge framförandet av Ferlins kända tonsatta dikter som En valsmelodi, När skönheten kom till byn och Stjärnorna kvitta det lika. Heidi Baier gjorde en oemotståndlig tolkning av den kända Cirkus Tigerbrand. Anekdoterna fick publiken flera gånger att dra på smilbanden. Idé och manus av Ingvar Persson berättar om ett märkvärdigt händelserikt liv från Ferlins uppväxt i Filipstad, till idrotts-, fotbolls- och skådespelarliv samt hur Ferlin blev en centralgestalt bland andra poeter och författare, som levde utåtsvävande krogliv i Klarakvarteren i Stockholm.
Boo Ericsson